FrancjaZa szkolenia zawodowe są we Francji częściowo odpowiedzialne władze regionalne. Działania te są również wspierane przez samo środowisko kultury w ramach funduszu szkoleniowego finansowanego ze składek pracodawców (OPCA) oraz funduszu ubezpieczeniowego, umożliwiającego szkolenia zawodowe pracownikom sektora kultury i mediów (AFDAS). AFDAS jest głównym rozwiązaniem systemowym wspierającym rozwój zawodowy i reorientację zawodową pracowników sektora kultury. W skład zarządu organizacji wchodzą przedstawiciele pracodawców i związków zawodowych. AFDAS jest funduszem zbierającym obowiązkowe składki od pracodawców, pozyskuje także środki od innych partnerów instytucjonalnych. Zarządza szkoleniem zawodowym pracowników sektora sztuk performatywnych, filmowego, audiowizualnego oraz sektora reklamy.
AFDAS oferuje tancerzom i innym artystom następujące formy wsparcia:
Współfinansuje szkolenia zawodowe dla pracowników:
AFDAS oferuje tancerzom następujące możliwości: Tancerz podejmujący decyzję o rozpoczęciu konkretnego procesu przekwalifikowania zawodowego może, w zależności od formy zatrudnienia, skorzystać z jednego z dwóch rozwiązań:
Ze wsparcia oferowanego przez AFDAS mogą korzystać:
Tancerze baletu Opery Paryskiej oraz baletu Opery w Lyonie nie mają prawa do korzystania ze wsparcia AFDAS. Tancerze baletu Opery Paryskiej mają prawo do przechodzenia na wcześniejszą emeryturę w wieku 42 lat. Opera w Lyonie ma własny lokalny system reorientacji zawodowej tancerzy realizowany we współpracy z władzami miasta (patrz poniżej).
Sposób finansowania:
Opera Paryska Na mocy dekretu rządu francuskiego z 1968 roku pracownicy Opery Narodowej w Paryżu objęci są specjalnymi przepisami emerytalnymi. Balet Opery Paryskiej zatrudnia 154 tancerzy. Tancerze baletu Opery Paryskiej są zobowiązani do zakończenia kariery w wieku 42 lat, niezależnie od płci. Po zakończeniu kariery otrzymują emeryturę.
Rozwiązania stosowane w teatrach miejskich
Lyon W Lyonie władze miasta i Opera wprowadziły wspólnie w życie program wsparcia reorientacji zawodowej tancerzy, zatrudnionych w zespole baletowym Opery. Aby skorzystać z tego programu tancerz musi:
Tancerz prosi dyrektora zespołu baletowego o wsparcie w procesie reorientacji zawodowej najpóźniej do 31 stycznia, jeżeli proces reorientacji rozpoczyna się nie później niż 1 września danego roku. Prośba wraz z opinią dyrektora baletu zostaje przekazana przez dyrekcję Opery władzom miasta. Tancerz korzysta z pomocy doradcy zawodowego zatrudnionego przez miasto. Pomoc w procesie reorientacji składa się z dwóch elementów:
Rozwiązanie zastosowane w Operze Narodowej w Bordeaux wprowadzające tzw. zasiłek reorientacyjny jest oparte na podobnych założeniach co system stosowany w Lyonie. Wysokość zasiłku wynosi 50% ostatniej miesięcznej pensji brutto pomnożonej przez ilość lat przepracowanych w zespole. nie może jednak przekroczyć 12 miesięcznych pensji brutto (bez premii). System obejmuje dwa warianty:
W tym przypadku otrzymuje pozwolenie na nieobecność w pracy, zachowuje swoje dotychczasowe wynagrodzenie, a opera częściowo ponosi koszty procesu transformacji zawodowej, jednak do wysokości przysługującego tancerzowi zasiłku. Po wygaśnięciu kontraktu tancerza artysta odchodzi z zespołu i otrzymuje zasiłek pomniejszony o kwotę, jaką opera wydała na pokrycie kosztów transformacji. Aby skorzystać z tej formy wsparcia tancerz musi przepracować w zespole co najmniej 10 lat, zakończyć karierę i przedstawić plan transformacji zawodowej.
W tym przypadku po zakończeniu kontraktu otrzymuję w całości kwotę przysługującego mu zasiłku. Aby skorzystać z takiego rozwiązania trzeba spełnić następujące warunki:
W latach 2000-2003 Opera wsparła proces reorientacji kilku tancerzy poprzez:
Tancerze ci rozpoczęli nowe kariery zawodowe jako: nauczyciel tańca, charakteryzatorka, pracownik sceny, a także jako ogrodnik. |
|